13 mars 2018

Tiden, kvinnorna och kunskapsförmedlingen

Dagarna rusar fram och det är svårt att få dygnets timmar att räcka till. Igår höll jag föredrag hos en personalförening här i kommunen. Det var en pigg och alert publik som gjorde min kväll.

Annars är tanken att det ska bli två helt nyskrivna föredrag den här våren. Den 12 april föreläser jag hos Kronobäcks Vänner. Det kommer att handla om Kronobäck efter klosterepoken. Exakt vad kan jag återkomma till, men det är i stort sett färdigt.

Sedan blir det ännu ett helt nyskrivet föredrag under andra halvan av april. Arbetsnamnet på det är "Mönsteråskvinnor under 400 år." Detta kommer jag att hålla för Stranda hembygdsförening och vara öppet för alla. Det är ju inte så att jag plötsligt har blivit feminist. Men när endast 1 av 14 personer i Mönsteråsbokens kapitel "Profiler" tillhör det kvinnliga könet, så bör i alla fall något göras. En snabbanalys av boken i övrigt är om möjligt än mindre till kvinnornas fördel. Så något litet kanske man kan bidra med.


Därutöver blir det några utflykter till äldreboenden, kyrkliga föreningar och träffpunkter.

Nästa höst kommer jag att minska på antalet föredrag. Det är en mycket obehaglig upptäckt att jag inte orkar lika mycket som förr. Ändå är det fantastiskt roligt och jag jobbar med det jag älskar.

Det var Lars-Olof Larsson i Växjö som inpräntade betydelsen av att sprida kunskaper och nya rön till den historieintresserade allmänheten. Det finns alltid en risk att forskare håller sig kvar inom akademien och inte riktar sig utåt. Lars-Olof Larsson var därvidlag ett föredöme. Och det behövdes inga nymodigheter. Han höll traditionella föreläsningar och skrev gedigna böcker. Det räckte långt. Och jag vågar påstå att nästan alla vi som läste för Lars-Olof bär det arvet vidare. Kunskaper är inget man ska behålla för sig själv. Utan man gör som Paulus i den heliga skrift - träder upp i tid och otid.











2 kommentarer:

Unknown sa...

God morgon, Jonny!
Du glömmer väl inte att Du skall komma till oss i "Venerabile" och "Corona" den 22:dra mars för ett kåseri? Det ser vi fram emot!
Tyvärr blir det aldrig av att besöka Dina övriga föredrag. Hos oss har Du varit tidigare, då Du visade bilder från det gamla Mönsterås, och det var givande!
Ses & hörs! Hälsningar!
Willy.

Jonny sa...

Hej Willy!

Nej då jag har inte glömt. Det ska bli riktigt roligt! Kanske ses vi då!

Allt gott!
Jonny