26 januari 2018

Intensiv vecka

En intensiv vecka är snart över. Föreläsningssäsongen rivstartade igår med en dryg timme hos Strandaveteranerna. Fullsatt så pass att ett trettiotal fick vända vid dörren pga brandsäkerheten. Kul med ett så stort historiskt intresse i Mönsterås. Kände mig i ganska fin form och det är alltid intresserade och trevliga människor där som gör att man känner sig avslappnad.

Fina blomster från SPF. Ger en föraning om våren.

Idag har jag har jag haft migrän. Får det sällan på den nivån att jag måste ligga stilla i ett mörkt rum, men det är en speciell värk som man aldrig vänjer sig riktigt vid. Har börjat avta något. Hoppas vara bra imorgon kväll då det är rockafton i Blomstermåla, ett evenemang jag verkligen sett fram emot.

En het diskussion av lokalhistorisk karaktär har varit om hembygdsgården i Mönsterås är uppförd på 1850-talet eller 1873 efter att Johan Ludvig Rosén köpt gården. Det finns argument för båda tidsangivelserna som jag inte ska gå in på idag. Det saken gäller idag är Generalstabskartan utgiven 1874. Där finns gården markerad. Nu när jag tittade längst ned på kartan så står det att den är uppmätt 1870. Om det nu visar sig att kartan motsvarar verkligheten 1870 så fanns gården alltså redan då ett par år innan Rosén köpte gården, och då talar mycket för att den uppfördes efter Laga skiftet på 1850-talet. Jag har själv argumenterat för 1873 som huvudalternativ, men får kanske ändra mig. Vore i och för sig roligt om gården är äldre än jag förmodade.

Elgerumsgården kring skeleksiftet 1900.

Kartan från 1870 med Elgerumsgården inringad.

Dags att ta helg. Veckans låt blir en av The Smiths vackraste B-sidor - Back to the old house. Här den elektriska versionen. Brukar mest lyssna på den ackustiska, men den här är också fin.






Inga kommentarer: