17 januari 2018

Bluesblod

Igår kväll började jag skissa på den tredje mönsteråsdeckaren som fått arbetsnamnet "Bluesblod". Fyra ska det bli innan jag definitivt stänger den dörren. Tänker göra en "Theorin" och ge ut en per årstid. 

Den tredje kommer utspela sig i ett vårskimrande Mönsterås i tiden kring Bluesfestivalen. Det historiska temat denna gång blir Mönsterås musikhistoria från 1600-talets psalmförfattare via Carl Boberg till festivalernas tidsålder. Andra biteman blir biografhistoria, föreningsliv och två kommunala förvaltningar för att nämna något. Och så ett par mord förstås.

Just nu skissar jag upp en intrig med de viktigaste karaktärerna. Riktigt roligt att tänka ut handling, motiv och miljöer. Det är den absolut angenämaste delen av processen. När man sedan ska börja skriva blir det mer mardrömslikt.

I tonen blir det nog ingen större skillnad jämfört med de två tidigare. Möjligen blir det lite mer realistiskt för varje deckare, men jag vill definitivt inte förlora den absurda tonen och blandningen av högt och lågt. Att renodla en ton är för seriöst. Den dagen deckarpuritaner med krav på realism börjar gilla mina deckare är det dags att sluta.

Hur som helst drivs jag av såväl frustration som rekreationsbehov. Det gäller bara att hitta nya ämnen att dryfta i deckare nr 3 och det lär inte bli några problem. Alvar kan ju inte älta kost och ungkarlsbekymmer i varje bok. Eller det kan han kanske i och för sig, men någon form av utveckling kanske han kan få genomgå.

I övrigt ska jag börja promenera och äta för lite igen. Jag har min metod och den fungerar alltid. Är säkert inget föredöme där, men sann frustration över sitt eget slarv med kosten och motionen är alltid bästa drivkraften. Hungern är inte någon särskilt svår vän att leva med när man är tillräckligt arg.

Så, nu kör vi!

Delillos fina berättelse i Hva har du tenkt säger en del om livet och var den impuls jag behövde för att börja skriva igen igår.




Inga kommentarer: