15 december 2017

Vi fortsätter bära huvudet högt

Igår var jag på hembygdsföreningens julkaffe för alla som jobbat på gården under året. Det var trevligt. Att höra fru Wallén läsa Fröding på värmländska är stort. Den så kallade Kulturprofilen i Stockholm hade också poesiaftnar, men det här var säkert bättre på alla vis.

Mönsteråsbandet Evelyne får en ganska bra recension i OT idag, men jag blir så evinnerligt trött på tjatet om Kent. Jag har lyssnat på rock och pop sedan 1973 och även om man kan höra influenser (det räcker med bandets namn) så behöver man inte tjata en recension sönder och samman om detta. Ska man göra en analys av influenser så kan man försöka söka sig bortom det uppenbara.

Det är lätt att vara efterklok och säga att jag borde ha tryckt 300 exemplar av min nya bok direkt. 

Men om upplagan kostar över 30 000 kr så måste jag betala en del själv till förlaget i förskott och så hade det blivit vid en upplaga på 300. Därför tvingas jag dela upp det på 200 först och nu 100 separat. Är man inte privatförmögen får man vara glad att man överhuvudtaget har möjlighet att ge ut en egen bok.

De 200 första böckerna bokades på 2 veckor. Men i mellandagarna ska jag få hem den nya upplagan. Drygt 20 av de 100 böckerna är redan bokade, så de blir nog sålda de också. När jag sålt ca 25 av de 100 sista så har bokutgivningen gått runt totalt sett.


Mönsteråsbladet skrev några rader om boken igår och fick med aspekten att jag delvis raljerar lite med deckargenren. Det är korrekt. Samtidigt som jag älskar deckare, så är det roligt att tänka ut så krystade och abnorma mordmetoder som möjligt. Det retar dessutom gallfeber på deckarpuritaner som kräver stenhård socialrealism och misär.

Nu tar jag kväll med två glas vin och fortsätter bära huvudet högt. Det ska Evelyne också göra. Här en utsökt låt från deras nya EP.





Inga kommentarer: