16 november 2017

Det föreligger kanske ett litet missförstånd...

Det föreligger kanske ett litet missförstånd. En del tror uppenbarligen att jag skriver Mönsteråsdeckare och lokalhistoriska böcker för att hylla min hembygd. Så är inte alls fallet. Jag har oerhört svårt för hyllningsböcker och hyllningsjournalistik. Bakom mina på ytan underhållande böcker finns en kritik mot företeelser i tiden och på denna ort som inte är särskilt smickrande. Att det handlar om just Mönsterås beror endast på att jag råkar känna den här bygden ganska bra och att livet och mentaliteten på mindre orter fascinerar och förskräcker mig.

Sedan har jag givetvis även ett nostalgiskt förhållningssätt till Mönsterås. Delar av min barndom var tveklöst en idyll. Särskilt åren på torget och Pionjärgatan. Men det var också en ständig kamp för att passa in. Känslan av att aldrig riktigt duga var inte enbart en inre fabrikation. Den markerades utifrån i de flesta av de miljöer där jag vistades - särskilt skolan och frikyrkan, men också väldigt konkret rent geografiskt i den meningen att man riskerade att åka på stryk i vissa områden.

Så det är absolut ingen slump att "hjältarna" i mina böcker är socialt missanpassade eller i vart fall framlever sina liv i marginalen av det accepterade medelsvenssonlivet. Det är inte heller någon tillfällighet att Alvar och flera andra i mina böcker bor i Pionjärområdet.

Pionjärgatan där Alvar bor i mina deckare.
Pionjärgatan 8 där Alvar bor i en ungkarlslya längst upp.

Mitt emot Pionjärgatan möter Storgatans mysiga bakgårdar.




Inga kommentarer: