29 november 2017

Därför skriver jag deckare...

Varför skriver du deckare? Frågan ställs ibland och jag ska svara så gott jag kan.

1. För mig personligen handlar det om en hobby. Det är en slags terapi, en frizon från vardagens tyngd. Jag har ingen naturlig begåvning att skriva, så jag får kämpa med varenda mening. Men jag har oerhört roligt när jag skriver. Vansinnigt roligt.

2. Jag tillhör dem som anser att man kan läsa en bok enbart för avkoppling. Man kan bli road eller arg. Det är helt ok och fullt tillräckligt.

3. Läser man enbart för nöjes skull missar man ändå något. I ett Mönsterås där politikerna helt antidemokratiskt alltid är eniga om allt (spelar alltså ingen roll vad du röstar på) och där kulturförvaltningen alltid är den avdelning som får minst eller får ge med sig när pengarna skall fördelas (som i senaste budgetförhandlingen lokalt), så vill jag skrapa på fasaden. Skildra lite vad som händer där bakom. Visa på något annat. Överhuvudtaget skildra mentaliteten på en liten ort. Även socialt vill jag att mina huvudkaraktärer ska vara outsiders.

4. I mina böcker finns flera seriösa teman om livet och tillvaron. Om det inte framgår när man läser boken har jag misslyckats radikalt. Trots att min humor framträder i boken är jag arg, och det ska märkas.

5. "Du skall inte skratta åt oss", lyder Jantelagens åttonde bud. Men det gör jag. Jag skrattar åt det mesta i Mönsterås, även mig själv. En del av dem som säkert tog illa vid sig av min förra deckare, kommer därför inte att köpa denna. Det är helt ok.

Så för att summera: "Roa och förarga och kanske väcka till viss eftertanke."

2 kommentarer:

Bert sa...

Punkt "2. Jag tillhör dem som anser att man kan läsa en bok en... ... ... ."
Och vilka är de som inte läser en deckare som ren avkoppling - ja, det kan förstås vara socionomerna på socialen här i M-ås, förstås också lärarna på de i ditt fall aktuella m-ås-skolorna. De har säkert fått köpa in dina deckare som ren facklitteratur, allt för att kunna lösa den svårlösta gåtan "Jonny".

Har läst din första "deckare" och fann den läsvärd om än att det är först i de sista kapitlena som den lever upp till att vara en traditionell deckare. Men visst, din första deckare förmedlar väl igenkännigsbara odörer från Mönsterås.

Har din första "deckare" fått någon spridning utanför Mönsterås Kommun?
Antar att biblioteket i m-ås har köpt in även denna din andra "deckare", - om, så ska jag läsa även den å då naturligtvis som ren "avkoppling"!




Jonny sa...

Att skriva för att underhålla räknas väl som lite fult i Sverige. Man förväntas skriva socialrealistiskt. Därav den kommentaren.