15 juni 2017

Var har du nu din Gud?

"Andra har han hjälp, sig själv kan han inte hjälpa", sa de skriftlärda och översteprästerna om Jesus när han hängde på korset. Hånfullt. Var fanns nu hans förmåga? Var fanns nu hans Gud?

Man möter det där ibland när man går igenom en mörk period. När man bildligt sett hänger på korset. Kanske har man hjälpt andra, men sig själv kan man inte lyfta. Och var är Gud? Varför skriver du inte om honom? Du bara använder allt fler svordomar i dina inlägg.

Jo, kanske det. Men jag har inte anklagat Gud. Han finns där och har full koll på mig och andra. Jag känner mig helt trygg i det. 

En psalm av David.

HERREN är min herde, mig skall intet fattas,
han låter mig vila på gröna ängar;
han för mig till vatten där jag finner ro,
han vederkvicker min själ;
han leder mig på rätta vägar,
för sitt namns skull.
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
ty du är med mig;
din käpp och stav,
de trösta mig.

Du bereder för mig ett bord
i mina ovänners åsyn;
du smörjer mitt huvud med olja
och låter min bägare flöda över.
Godhet allenast och nåd skola följa mig
i alla mina livsdagar,
och jag skall åter få bo i HERRENS hus,
evinnerligen.

Inga kommentarer: