21 april 2017

Världens viktigaste och vackraste sång

Det är så lätt att ta för givet det man sett och hört hundratals, ja tusentals, gånger. Men det finns människor, miljöer, böcker och sånger som betyder allt. Som räddat ens liv. Mitt livs sång är "There is a light that never goes out" med The Smiths. Jag tröttnar aldrig. Upptäcker nya nyanser varje gång. Så skenbart enkel. Men jag har aldrig lärt mig den på gitarren. Texten poppoesi ljusår från dagens tramsflams. Johnny Marrs mest geniala period då han i regel även skrev basgången. Morrisseys mest poetiska text. Sången över det luftiga arrangemanget. Jo det är världens vackraste sång. Den har alltid funnits där, inte minst de mörka perioderna. I alla fall sedan 1986 då den kom. Nästa inlägg ska handla om världens viktigaste bok.

Nu tar jag kväll. Ska skriva och dricka ett par glas rödvin (lugnt och fint nu, det är min vanliga dos). Trevlig helg!


Inga kommentarer: