19 mars 2017

Nu tar min fru över skolkontakterna - 7 år får räcka

Efter att under sju år ha kämpat för min dotters rätt till en värdig skolgång anpassad efter hennes förutsättningar och en trygg vardag utan mobbning, så överlämnar jag nu huvudansvaret till min hustru. 

Är mentalt nedgången och sliten efter att nästan varje dag, periodvis bara varje vecka, fått ta itu med skolor och lärare varav 75% inget begriper. Det var i fredags kväll som jag fattade detta beslut. Sitter man en fredagskväll och känner en gnagande oro och ångest inför den kommande skolveckan, så är det dags att sätta stopp. Vaknar man varje morgon halv fyra och grubblar över sitt barns trygghet i skolan så är det hög tid att låta någon annan ta över. Jag har också rätt till ett liv.

Min fru har förstås varit delaktig i denna kamp, men hon har längre arbetsdagar än jag och jag har haft lite lättare att formulera saker eftersom hon inte har svenska som modersmål. Jag känner mig dock helt trygg med att hon kommer att klara detta utmärkt. Min finska fru har alla de egenskaper som behövs vad gäller sisu, mod och okuvlighet. Därtill kan hon alla lagar och är oerhört kunnig i vad som är skolans ansvar och vad som är vår. Dessutom är hon argare än vad jag är så det ser bra ut.

Rent intellektuellt är jag i bättre form än någonsin, men jag tänker inte gå ner mig mer mentalt bara för att skolan inte tar det ansvar den ska.

Inga kommentarer: