12 februari 2017

Gud, kaffe, Kråkerum och punk

En söndag med svart kaffe, Gud och melankoliska promenader. Fick emellertid gå kortare sträcka än jag tänkt mig eftersom jag fått portvinstå, eller gikt om du så vill. Kristalliserad urinsyra som sätter sig i stortåleden. Ofarligt, men gör ont. Brukar få det en gång om året ungefär när jag ätit för många ägg eller för mycket kött. Går över på 2-4 dagar. I kyrkan mottogs en ny präst. Blir nog bra.

Tog en kortare historisk exkursion till Kråkerum. Anders Johansson håller ju föredrag på hembygdsgården om Kråkerum på Bielkarnas tid den 28 februari. Det vi tittade på idag är synnerligen intressant och jag är enig med honom om vad det är, hypotetiskt. Han får berätta själv den 28:e.



Med anledning av föregående inlägg började jag fundera på vad punken betydde för mig en gång i tiden. Det fanns ju vissa delar av punken som jag aldrig kunde ställa upp på som hade med kyrkan och Gud att göra. Men där fanns också sunda bitar som kritiken mot macho mansideal, kritiken mot den blinda lydnaden av auktoriteter. Ja överhuvudtaget ifrågasättandet av det som låg i tiden.


Tyvärr lyckades punken inte vara tillräckligt musikaliskt intressant för att jag skulle orka behålla intresset. Men jag lyssnar ibland för energins skull. Inställningen kan vara bra att ha ibland. Det Dead Kennedys gjorde i förra inlägget var att hålla punkrörelsen ren från vissa sk nazipunkare som smugit sig in. Tror de fanns huvudsakligen i USA.

En av de bästa punklåtarna.


Inga kommentarer: