21 februari 2017

Första fasen av Mönsteråsdeckaren färdig

Jag är nu färdig med den första fasen av Mönsteråsdeckaren. Varje kapitel är skissat och ett slags grovmanus föreligger. Givetvis kan det tillkomma en och annan scen om jag råkar komma på något.

Nu börjar det besvärliga jobbet med att skriva allt på riktigt. Ibland är det oerhört roligt, men när man börjar vända och vrida på meningarna så att man till slut har tre varianter av samma mening och inte vet vilken man ska välja, så är det bara tungt. Och eftersom jag inte behärskar hantverket så kräver denna del full koncentration. Har man inte den litterära förmågan naturligt i kroppen så måste man vara särskilt mån om att hitta bokens ton så att man ändå kan fånga läsaren. Men jag sneglar inte ängsligt på konventioner, utan skriver precis som jag själv vill. 

Nå, dags att börja skriva första kapitlet där den siste mönsteråsaren gör entré.

Inga kommentarer: