16 oktober 2016

In i höstbubblan...

Nu går jag in i höstbubblan för att bara skriva, hålla föredrag och promenera. Ja, utöver de andra vardagliga plikterna alltså. Men nu flyr jag diskussioner och debatter ett tag. De leder hursomhelst ingenstans. I Mönsterås ska alla gå åt samma håll för att betraktas som lojal. 

Uppenbarligen tog vissa illa vid sig i ett sammanhang bara för att jag skrev att jag ibland faktiskt hellre går i ett själlöst ekande varuhus i Kalmar än i en mysig liten butik med anor i Mönsterås. Är man historiker förväntas man inte tänka så.

Men min chockerande ståndpunkt beror på att jag ibland vill vara anonym och gå runt utan att bli erbjuden personlig service. Jag handlar både i Mönsterås, Kalmar och på nätet. Och med gott samvete. Det finns en tendens i Mönsterås att ge folk dåligt samvete om de handlar utanför köpingen. Men marknaden är fri och plånböckerna begränsade. Det är inte kundens fel om Mönsterås väljes bort. 

Givetvis uppskattar jag ibland att gå in i en mysig gammal butik i köpingen och snabbt kunna få kunnig service. Men jag har också behov av att få vara fri och gömma mig i den anonyma massan. Kalmar är skönt i den meningen att jag har allt samlat på ett område och ingen frågar mig hur jag mår eller om något historiskt spörsmål. Kalmar blir liksom lite semester.

Kör man in i Göteborg får man ju betala en avgift. En kamera registrerar bilens registreringsskyltar och sedan kommer en räkning med posten. Kanske vore något för Mönsterås också. Men tvärtom. Man tvingas betala varje gång man lämnar köpingen. Och dubbel avgift om resan går till Kalmar.

Men nu släpper jag alla diskussioner ett tag. Bloggen fortsätter med lite bilder och små vardagsfunderingar. Ska ut och plåta stenmurar tänkte jag.

Fin extended version av The Missions bästa låt:



Inga kommentarer: