2 september 2012

Introverta ideal uppmärksammas

Jag brukar ju ibland beklaga mig över samhällets extroverta ideal. Under hela mitt liv har människor påtalat att det är bättre att vara utåtriktad, pratsam och social istället för lugn, tystlåten tänkare som hellre sitter hemma i skrivarlyan än går på mingelparty. Under hela skoltiden påtalades att jag skulle prata mer och delta mer i gruppsamtal etc. Man kan säga att hela skolan var anpassad efter extroverta ideal.

Men nu uppmärksammas allt mer de introverta idealen. Forskning visar nämligen att det finns flera fördelar med att vara introvert och pedagogisk forskning visar det direkt olämpliga i att försöka påtvinga tillbakadragna barn grupparbeten och offentliga framträdanden inför klassen.

Jag rekommenderar varmt Svenska Dagbladets artikelserie om introverta ideal.

Introverta ideal är på väg tillbaka.

Introverta får stimulans av tystnad.

Personligheterna med oss från födseln.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt bra tips och lärorikt att läsa!