6 maj 2012

Seger för B-laget

B-laget vann i sin premiär
Det går bra för GIF just nu. Herrlaget har tre raka segrar. Damlaget har en seger och en oavgjord. Idag var det dags för herrarnas B-lag att spela sin första match. Och det blev vinst med 4-0 mot Fågelfors (B). Första halvlek slutade 0-0, men i andra fick GIF utdelning. Oskar Olsson gjorde 1-0 i den 60:e minuten. Minuten efter gjorde Belmin Bahtic 2-0 medan Alfred Ekwall satte trean och fyran i den 81:e respektive 84:e minuten . Beqir Fifa stod för två assister.

Jag är glad att det blev ett B-lag, eller U-lag som det väl heter nu för tiden. Det ökar motivationen bland dem som inte får spela A-lagsmatcher just nu och dem som är i gränslandet. Det ger också matchträning och utmaningar för ungdomar som har ett tag kvar till A-laget.

Långsiktighet
Givetvis får man inte heller glömma bort barn- och ungdomsverksamheten under U-lagsnivå. Där läggs grunden för framtida framgångar. Om damlaget inte bara ska bli en tillfällig framgångssaga med nuvarande kärntrupp, måste det komma nya spelare underifrån. Det är ju inte meningen att damlaget ska husera ett par tre år i trean varpå verksamheten dör ut. Vi har sett det tidigare. Jag vill minnas att Timmernabben avbröt seriespel i trean mitt under pågående säsong för några år sedan. Jag blev lite orolig när årets damtrupp verkade tunnare än förra årets. Borde inte ett avancemang i seriesystemet locka fler spelare? Nu verkar det som väl är fylla på med ett par spelare till, så jag hoppas de klarar säsongen. Ska jag vara riktigt ärlig så tror jag att kommunen just nu bara har utrymme för ett damlag om det ska hålla på lång sikt. Hoppas det finns en långsiktig plan, för jag vill se damfotboll i Mönsterås många år till, och jag tycker division 3 är en högst rimlig nivå, kanske till och med tvåan på lite sikt.
Men idag var det alltså B-lagets tur att vinna.

Inga kommentarer: