28 februari 2012

Stenhuvudet med största sannolikhet medeltida

Vissa arbetsdagar är mer spännande än andra. Idag var det en sådan dag där jag verkligen gick igång.

Ett återupptäckt stenhuvud
Som jag tidigare har skrivit så har Stranda Hembygdsförening ett gammalt stenhuvud som en gång hittades av Eric Gustafsson vid Stohagen på Bössemåla marker, strax norr om Torp. Huvudet har bara blivit liggande under årtionden, men återupptäcktes nyligen av Per-Enoch Andersson som visade det för mig. Jag kontaktade Länsmuseet och idag var arkeologerna Per Lekberg och Ulrika Söderström på plats för att försöka tolka vad stenhuvudet kunde vara.

Medeltida
De var relativt säkra på att det var medeltida och troligen en grotesk av något slag, vilket bland annat ögonen och den brett leende munnen tydde på. Troligen har näsan stuckit ut mer, men skadats. Sannolikt kan det kopplas till en stenbyggnad, troligen en kyrkbyggnad av något slag. Grotesker kunde ofta sitta högt upp på kyrkobyggnadens utsida.
Arkeologerna skulle nu skicka foton vidare till ytterligare expertis och så får vi se var vi hamnar till slut. Fantastiskt spännande var det i alla fall. Särskilt mot bakgrund av att Bo:s kapell bör ha legat bara någon kilometer från fyndplatsen. Nu ska man inte spekulera för mycket, men en medeltida datering och trolig koppling till kyrkbyggnad var mer än jag hade vågat hoppas på.

Inga kommentarer: