14 januari 2011

Fler historiska bilder från Strömsrum

För några dagar sedan skrev jag om branden vid Strömsrum 1922. En läsare var vänlig att skicka fler gamla bilder från Strömsrum varav två är tagna direkt efter branden.


Flygeln har brunnit ner.


Folk vid den nedbrunna flygeln. Ser jag fel eller sprutar man inte vatten på huvudbyggnadens gavel. Elden tog sig ju där ett par gånger, så helt osannolikt är det väl inte.


Till höger syns flygeln som sedermera brann.


Huvudbyggnaden och flyglarna. Det är sällan man ser så stora flyglar som dessa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Så spännande med bilder från Strömsrum och den stora branden. Själv har jag spenderat alla mina barndoms somrar på Strömsrum och alltid funderat över hur dramatiskt det måste ha varit när branden bröt ut och vinden förde den från byggnad till byggnad. Den stora räddningsaktionen bland folk på gården och i dess omnejd räddade slottet, vilket jag är oerhört tacksam för idag. Tack för att du lagt ut bilderna! /Sanna