26 november 2010

Gamla biblioteket på Nygatan


Några mönsteråsare lånar böcker på det gamla biblioteket som låg på Nygatan. Längst till höger ser vi den kultförklarade bibliotekarien Mona som jobbade över 50 år på biblioteket. Därefter ser vi Bengt-Åke "Båkke" Kronzell, som när jag var barn var lärare på Parkskolan, i övrigt känd för sitt stora engagemang för Carl Boberg. De två damerna till vänster är för mig obekanta. Att låna ut böcker på denna tid var förstås mer krävande än idag. Då fick man skriva upp lånekortnummer, stämpla och sortera. Det systemet levde kvar länge ute på filialerna. Jag har själv erfarenheter av det från när jag jobbade på Fliseryds bibliotek 2004.


Biblioteket bör ha legat i det vita huset till höger. 1974 flyttade det till sina nuvarande lokaler. Jag har ett svagt minne av att jag vid några tillfällen besökte det lilla biblioteket på Nygatan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, när jag ser detta foto, kommer jag ihåg hur jag som 12-åring lånade min första vuxna bok, Trähästen, som senare visades som film tvärs över gatan på Roxy, mina drömmars palats! Där jobbade jag först som gottförsäljare med en låda på magen och en liten svart box med penningar (kollades noga av Lina). En storsäljare på denna tiden var chokladkakan Tarragona (sägs ha blivit framtagen genom utforskande av var den bästa hasselnöten kunde finnas; i norra Spanien vid kusten, Tarragona). Finns ju fortfarande, men ev likheter med den ursprungliga produkten är rent tillfälliga! F ö fanns åtminstone på femtiotalet stora hasselbuska i mönsteråstrakten, men skörden var icke allmän i likhet med bär utan tillhörde markägaren.

Basse sa...

Har ett svagt minne av att biblioteket låg i den låga röda byggnaden bakom gamla posten.Har jag fel?

Jonny sa...

Det stämmer det!

Anonym sa...

Mona, hon skelade och hon kunde hålla koll på vad som hände i "bibblan" samtidigt som hon stämplade in böcker.