9 september 2010

Tjuvkiken – Mönsteråspolitiker läser och lyssnar – Del II: Robert Rapakko (S)

I min artikelserie om vad politikerna har i sina bokhyllor och skivsamlingar, har turen idag kommit till Socialdemokraternas förstanamn i Mönsterås Kommun Robert Rapakko. Varsågod Robert!

Bästa skivan/bästa skivorna?
Mina LP-skivor med Roxette. De fungerar som min tidsmaskin.

Sämsta skivköpet?
Jag har en skiva med 14 versioner av Amazing Grace på säckpipa. Den spelas inte särskilt ofta.

Skiva/skivor som betytt mest?
Enya, min ständiga vän när det är dags att varva ner. Favoritskivan heter Shepherd Moons

Mest överskattade artisten/artisterna generellt sett?
Orup har jag svårt att förstå men han fick/får mycket utrymme.

Mest underskattade artisten/artisterna generellt sett?
Laleh, har en enorm musikalitet.

Bästa boken/böckerna?
Edvin Nilssons böcker om Sarek. De är äkta men kan ändå få mig att lämna ”min värld” i tanken en stund.

Sämsta bokköpet?
Tror att det flesta böcker har något att erbjuda, men alla kanske inte är så bra att de betingar inköpspriset. Min sämsta är ”Somliga linor brister” av Varg Gyllander, den hade jag hellre lånat på biblioteket. Annars är ett bra sätt att hålla ner bokköpen att ha en boksamlande svärfar.

Bok/böcker som betytt mest?
Bernhard Nordhs serie om nybyggarna i norr, det är väl kanske inga succéböcker. Men det var dem som tände en riktig läsglädje hos mig under högstadietiden. Utan dem hade jag säkerligen läst mycket mindre.


Del I: J Nilsson (MDT)

Inga kommentarer: