20 september 2010

Sverigedemokraternas nästen i Mönsterås Kommun

Sverigedemokraterna vann mest på Centerpartiets ras
Som jag redovisade i förra inlägget så backade alltså Centerpartiet med 7% i Mönsterås Kommun. Samtidigt ökade Socialdemokraterna med endast drygt 1%. S lyckades alltså inte få någon större del av C:s tapp. Istället knep Sverigedemokraterna 3% av det C tappade och fick 4,1%, vilket betyder 2 mandat.

SD:s ökning är förstås en del av framgången på riksplan som här spiller över på kommunalvalet. För inte har man bedrivit någon seriös valkampanj i Mönsterås. Var finns budgeten? Var finns beskeden om vad man vill på alla viktiga kommunala områden?

Starkast i Fliseryd och Blomstermåla
Men även om SD:s framgångar i Mönsterås till största del är en del av en större trend, så kan det vara intressant att titta på var i kommunen de är starkast.

Det första man kan notera är att SD är som starkast i de distrikt där både C och S har backat. Och starkast är man i Fliseryd med 7,5% och i Blomstermåla med 6,6%. Vad kännetecknar dessa områden?

Fliseryd har sedan årtionden varit en missgynnad kommundel. Det är så många medborgare upplever sin situation. SD har alltså nått sin största framgång i en kommundel där missnöjet med centralorten och Centerpartiet är stort. Samtidigt finns den gamla misstänksamheten mot S kvar. Det var under S tid vid makten som Fliseryd tvärtemot folkets vilja anslöts till Mönsterås kommun. Jag är alltså inte alls förvånad att SD går bra i Fliseryd.

SD hade också framgångar i Blomstermåla som väl torde vara den mest segregerade delen av kommunen. Men nog är det lite förvånande att missnöjet på en gammal industriort som Blomstermåla skall behöva kanaliseras via SD och inte via S.

Sympatisörer
SD:s sympatisörer består sannolikt av två grupper. Dels en ganska hårdför främlingsfientlig grupp med en hård tuff jargong om invandrare. Dels en grupp som bara kanaliserar sitt allmänna missnöje den vägen. Man skall nog inte förminska den första gruppen. Dessvärre tror jag det finns en hel del företrädelsevis unga män som gillar att åka runt i bilar, snacka skit om invandrare och spela Eddie Meduza. En nidbild? Inte alls. Jag har själv träffat dom. Jag vill inte förstärka dom i deras självpåtagna utanförskap, men patetiskt är det. Det finns också en hel del välartikulerade som sprider sin galla på Internetforum. SD:s sympatisörer består inte bara av allmänt missnöjda, som det ibland hävdas. Där finns också en hel del genuint främlingsfientliga med mycket hat.

Med medborgarskap följer ansvar
Med medborgarskap följer ett normativt ansvar. Frågan är hur många av dem som röstade på SD som verkligen tänkte igenom sitt val. Nu råkar det vara en medborgerlig rättighet att rösta ansvarslöst. Men skamligt är det. Man kan aldrig skylla sina främlingsfientliga val på att man är arbetslös eller allmänt missnöjd med sitt liv eller invandrare. Man skall aldrig läxa upp medborgarna för hur de röstar, brukar det sägas. Jo, det ska man. Det är en mänsklig rättighet det också. Expressens ledarskribent skrev idag om en skammens gräns som hade passerats i Sverige. Så även i Mönsterås.

Be svenska folket om ursäkt
Sverigedemokraterna jublade igår. De borde genast gå och ställa sig i skamvrån och sedan röda i ansiktet av skam be svenska folket om ursäkt för att ni har skämt ut oss inför omvärlden och ökat motsättningarna i vårt land. Detta skriver jag som ett känsloutbrott, inte som en saklig analys.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jonny, du är inte den demokrat du utger dig för att vara.
Ställ dig i skamvrån!

Jonny sa...

Jag har inte uttryckt mig odemokratiskt. Det ingår i en demokrati att beklaga andra partiers framgångar. Du får skilja på partiers objektiva rättigheter (alla röster är lika mycket värda) och människors subjektiva uppfattningar. Jag gav här uttryck för min subjektiva uppfattning och försökte formulera hur jag känner rent känslomässigt. SD:s objektiva rätt till sina mandat har jag inte överhuvudtaget kommenterat.

Anonym sa...

Håller med dig fullständigt Jonny !!
Dessa bedrövliga 20 mandat som SD fått beror ju faktiskt på en massa oansvariga väljare som faktiskt röstat på eländet !
Man har ett stort ansvar för Sverige som väljare men det förstår tyvärr långt i från alla.
-In i skamvrån med SD OCH ÄVEN ALLA som röstat på dem.

Bert sa...

Kan bara konstatera att "Anonym" och Jonny är extremt subjektiva.

SD-väljare ska enligt profeten Jonny och lärjungen "Anonym", skämmas, be svenska folket om ursäkt, tvingas till ett normativt ansvar mfl andra antidemokratiska yttringar.
Tyvärr blir lätt så med religiösa och politiska extremfanatiker som exv Jonny och "Anonym", det att de gärna vill påtvinga alla andra, just sina åsikter.

Ni två och alla andra demokratikvävare borde fan i mig sitta hand och fotfängslade vid en mobil skampåle som sakta drogs fram på gator och torg - SKÄMS PÅ ER, ÅSIKTSFASCISTER !

Jonny sa...

Dina åsikter är fria Bert! Dessutom får du framföra dem på Mönsteråsbloggen med hyfsat många läsare. Och så kallar du mig åsiktsfascist.

Bert sa...

Att du släpper fram mig och mina åsikter här på din blogg är säkert av en annan anledning, än den, att du hyllar det fria ordet.

Jonny sa...

Faktiskt inte Bert. Vi må stå väldigt långt ifrån varandra åsiktsmässigt och jag gillar när olika åsikter bryts.

Johan sa...

Med tanke på din inställning till SD tolkar jag det som du är för mångkulturen. Då frågar jag vad tycker du är positivt med mångkulturen ? Och snälla säg inte "vem ska annars baka våra pizzor" som KD uttrycker de.

Jonny sa...

KD:s svar är dessvärre bara pinsamt.

Jag är för att hjälpa människor som kommer från krig och förtryck. Det mångkulturella är ju mer en konsekvens av invandringen än ett självändamål.

Ändå kan det väl finnas flera positiva sidor med mångkultur. Det är väl intressant att ta del av nya kulturella uttryckssätt. Det är ett gott vaccin mot kulturell inavel.

Sägas kan väl också att Sverige alltid har varit mångkulturellt, låt vara att det är det i än högre grad idag.

Sedan finns det förstås alltid mångkulturella komplikationer. Det handlar i de flesta fall om vanliga kulturkrockar som man får lära sig att hantera. Det har man klarat av i exempelvis USA, så det borde väl gå här också.

Vissa kulturella fenomen som hederskultur är förstås helt oacceptabelt och något man får ta itu med. Det påverkar dock inte min inställning vad gäller att hjälpa människor i nöd.

Det finns säkert också en del integrationsproblem i delar av landet, som man givetvis får jobba med att lösa.

Att hjälpa människor på flykt är alltså prioritet nr 1. Invandringen är i första hand positiv för Sverige. De problem och komplikationer som uppstår är inte alls omöjliga att lösa och inga bra argument för att sluta hjälpa.

Bert sa...

Jonny, beskriv mer konkret vad det är som gör att du anser att invandringen är positiv för Sverige.

Kan det vara det faktum, att invandrarna splittrar oss svenskar i för och emot invandringen.
Ja, du har ju själv framfört dylika teorier fast då utifrån det synsättet att det är SD som splittrar landet och att det då är något negativt.

Jag vet att du gärna vill få möjligheter till att missionera om din kristna tro för personer med andra trostillhörigheter.
Varför gör du då inte som de kristna missionärerna på 1800 och tidigt 1900-tal, flyttar utomlands. Och varför då inte till ett land där kristendomen är en förbjuden ism att missionera om, som exv i IRAN, AFGHANISTAN eller IRAK.

Jonny sa...

Bert: Jag har ju redan förklarat att det är positivt att hjälpa människor i nöd. Det är överprioriterat invandringens positiva och negativa konsekvenser som man ju kan dividera om i evigheter. Om man fokuserar på att visa medmänsklighet så skall du se att man löser det andra successivt. Det som splittrar är inte invandringen i sig, utan människors olika reaktioner på den. En egoistisk reaktion och en medmänsklig.

Mer konkret? Ja det finns väl mycket spännande i musik, konst, tänkesätt etc som kan vara intressant och lärorikt. Jag raddar inte upp artister. Vad gäller tänkesätt så har jag märkt att många invandrare bryr sig mer om de äldre än vad vi svenskar gör. Där kan vi nog lära en hel del, exempelvis. Sedan kan de förstås lära en hel del av oss i andra frågor. Ett givande och ett tagande.

Din sista fråga om mission är helt icke-relevant. En kristen följer sin kallelse. Vissa missionerar i andra länder, vissa på hemmaplan, andra har helt andra uppgifter än att missionera. Men det finns många som missionerar i länder där kristendom är förbjuden.

Bert sa...

Vad då för slags NÖD!
I de allra flesta fall rör det sig om att de vill få det bättre materiellt/ekonomiskt och det gör dem definitivt inte till flyktingar enligt FN-konventionen.

Inte heller sjukdomar är en ursäkt/anledning som i FN-konventionen berättigar till att få flyktingstatus.

OSV!

Jonny, du vet förbannat väl att det är bara ca 5% av de som säger sig vara flyktingar som har en väl grundad orsak att hävda detta, men likt förbannat får groteskt många lycksökare den statusen här i Sverige, tack vare sådana som dig.

Ni är oerhört kostsamma för svenska skattebetalare ni som till vardags vill få höra grannen spela ting tjong musik eller få känna lukten av matos som är annorlunda än det korvos du vanligtvis så gärna inhalerar.
Nej tack, nu får det var nog!

Jonny sa...

Som väl är, är det varken du eller jag som avgör om en flykting skall få stanna i Sverige. Det finns myndigheter som utreder detta. Jag förstår inte hur du kan ha kompetens att sätta dig över detta. Hur kan du ha sådan koll på flyktingarna som kommer hit?

"Matos och ting tjong musik". Nu börjar du snart nå de geniala nivåer som din åsiktsfrände i Filipstad (se länk häromdagen) uppvisar, han fd nazisten, numera Sverigedemokraten som ville värna fornminnen och julafton. Du vill värna matos och musikljud.

"nu får det vara nog", avslutar du. Tja, sannolikt lär alla riksdagspartier utom SD komma överens om hur vår flyktingpolitik ska se ut framöver. Det lär nog inte bli det stopp du förespråkar.

Bert sa...

Hahaha, Jonny, läs om, läs rätt.
Sista stycket i mitt förra inlägg handlar om dig och alla andra med liknande åsikter som du har.
Ting tjong musik och främande lukter från granens matos är något som DU värnar om som ytterst berikande kulturinslag förmedlat av invandrare i ditt bostadskvarter.

Vad det gäller SD-killen i Filipstad så är det plumt av dig att göra åtlöje av honom då han inte kan försvara sig. Däremot om du har stake nog i dig så är jag villig att möta dig öga mot öga på en plats där bara du och jag är närvarande, det med anledning av din jämförelse mellan mig och SD-killen i videoklippet.
Välj plats och tid!

Bert sa...

Du kan ju alltid läsa vad finlandssvenska journalisten, flyktingombudet, fd migrationsverksanställde Merit Wager har att upplysa dig om angående de som påstår sig vara flyktingar samt kompetensnivån hos de migrationsverksanställda.
Migrationsverket är ett direkt politiskt styrt sossenäste där ingen sans och vett finns att finna.

Jonny sa...

SD:s rikspucko nr 1 får räkna med detta när man uttalar sig så. Jag är också i min fulla rätt att jämföra din argumenatation med denne man, utan att behöva utsättas för minsta lilla antydan om fysisk uppgörelse från din sida. En gång till Bert så anmäler jag dig. Jag har länge låtit dig hållas här på bloggen med dina kommentarer eftersom jag uppskattar olika åsikter, men börjar du med annat än den i och för sig hårda ton du brukar använda dig av, så ja, då åker du ut härifrån fortare än kvickt. Och tro inte att jag är det minsta rädd för dig. Minsta lilla antydan till hot från din sida så ska jag se till att du får hembesök av man i uniform.

Jonny sa...

Dessutom är det ynkligt av dig Bert att inte tåla om någon vid något tillfälle får in en verbal träff på dig, när du själv inte gör annat än att verbalt angripa andra människor. Du har själv satt ribban högt, och jag höll mig med råge under din nivå.

Bert sa...

Vad det gäller SD-medlemmen i Flipstad så lär väl den stackaren bli grymt psykiskt trakasserad för resten av livet, hoppas att han kan ta sig igenom denna skärseld som skapats av överrabiata SD-hatare som du Jonny. Säkert riskerar han också fysisk bestraffning av typ AFA-anhängare vart han nu än visar sig i Sverige.

Jonny, du ägnar dig åt ren personförföljelse av den här mannen, märkligt att du Jonny som framställt dig som en empatisk/ förstående människoälskande kristen person kan känna ett sådant hat mot en person som uppenbarligen inte är i stånd att svara för sig, vill jämföra detta ditt övergrepp med Nazisternas uppvisande av bilder som enligt dem visar lägre stående människoraser - fy skäms Jonny!

I den utmaning jag erbjöd dig nämndes inget om någon fysisk uppgörelse vad jag kan se, det är helt och hållet din egen tolkning. Dessutom var utmaningen helt och hållet ställd på dina villkor och du har ju avböjt den vilket jag respekterar. Men, jag kan väl inte annat säga än att det var väl det jag visste och har förstått att du Jonny är en feg skit, men det ska ju också finnas fegisar som du och det är ju inget som någon kan ändra på.

Jonny citat, "En gång till Bert så anmäler jag dig". "Minsta lilla antydan till hot från din sida så ska jag se till att du får hembesök av man i uniform" - HAHAHA! Så, Jonnyponken, du tycker dig ha makt och myndighet att bestämma över och om "man i uniform" ska göra hembesök hos mig, du är inte lite uppblåst du eller blåser du upp dig av ren rädsla, möjligen har du blivit hög på ditt SD-hat.
Förmodligen är det dina kontakter med sosseasen som stärker dig i ditt anförande.

Kan tänka mig att du som fanatisk religiös gärna hade sett att du hade haft tillgång till att kommendera en religiös polisstyrka typ det islamska revolutionsgarde som de Iranska mullorna ofta och gärna skickar på hembesök till de personer som inte behagar följa dessa religiösa despoters påbud.

Jonny citat: "Jag har länge låtit dig hållas här på bloggen med dina kommentarer eftersom jag uppskattar olika åsikter, men börjar du med annat än den i och för sig hårda ton du brukar använda dig av, så ja, då åker du ut fortare än kvick."
Mig överraskar du inte Jonny, jag har hela tiden väntat på att du förr eller senare ska banna mig från din blogg. Jag har vid det här laget blivit bannad från ett 20-tal div olika debattforum och bloggar och det är ju inte ens en PPM av alla forum som finns tillgängliga för mig och alla andra som vill kunna framföra sin åsikter.
Så jag beklagar mig inte om du nu ger mig respass ut i cyberrymden.

Jonny sa...

1. Länken till intervjun är en länk till en offentlig intervju. Var och en måste förstås ha rätt att komma med synpunkter på en fd nazist och det han säger i egenskap av företrädare för SD. Lite skratt och humor tål han nog.Ni på högerkanten är ju dessutom bra på att förlöjliga politiska motståndare, så att ni någon gång får smaka samma medicin kan nog vara bra. Bra att SD visar sitt rätt ansikte. AFA vet du mkt väl att jag tar avstånd ifrån.
2. Jag har låtit ett antal personer läsa ditt förslag om "möte" och alla tycker att det ligger en underton av hot. Varför skulle du annars vilja träffas öga mot öga på ej offentlig plats etc. Givetvis skulle polisen säkert ta en förfrågan från min sida på största allvar. Och för att reda ut vad du avser så skulle de säkert besöka dig, eventuellt ringa dig. Det kan man väl lista ut. Men det är ju bra om du här klart och tydligt inför alla läsare tar avstånd från våld. Jag träffar dig gärna över en kopp kaffe på offentlig plats.
3. Min reaktion är inte alls konstig mot bakgrund av de hot och persontrakasserier som är mkt vanligt förekommande mot journalister och övriga som vågar kritiskt granska högerextrema grupper.
4. Nä, Bert. Det är du som hela tiden angriper allt och alla. Ofta i mycket fräna ordalag. När du själv möter motstånd så tål du det inte, utan går i taket, blir urförbannad och skriver saker som kan uppfattas som förtäckta hot.

Man kan tjafsa och föra en ganska så tuff verbal debatt, men du har en ständigt återkommande tendens till att skriva aggressivt. Jag ska ärligt säga att jag snart inte orkar med dig längre Bert. Vad har du för attityd till din omgivning egentligen?