2 maj 2010

Vem var mannen och vad gjorde han i Mönsterås?



Vem är mannen på bilden som besökte Mönsterås under tre veckor våren 1968? Vad gjorde han här? Varför fanns Dagens Nyheter på plats? Vart gick egentligen de över 200 mönsteråsare som plötsligt skulle iväg och hämta en "blankett"? Och varför fick så många hembesök av "försäljare"? Några av dem som hade samtalat med "försäljarna" sjukskrev sig efteråt.

Nästa vecka påbörjar jag en spännande artikelserie om månaderna som skakade Mönsterås - bakgrunden, händelseförloppet och det rättsliga efterspelet. Jag kan redan nu avslöja att mannen på bilden är kriminalassistent John Berling från Rikskriminalen.

Missa inte artiklarna om en förträngd del av Mönsterås historia som ytterst få vill tala högt om.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jonny
Jättekul med all fakta om Mönsterås
Du är hur duktig som hels att gräva fram svunna tiders fakta.
Undrar om du kan hjälpa mej med lite fakta om vårat hus.
Vi bor i ett äldre hus i Ålem.
Inget hus utöver det vanliga,men byggt som lärarinna-bostad.
Tänkte om du visste var man kan leta efter gammla foton o.dyl.
Bilder på huset finns här:
http://alemsbloggen.blogspot.com/
Keep up the good work
//Thommy Johansson

Jonny sa...

Hej Thommy!
Kul att du hittat hit, och trevlig blogg du startat. Jag länkar gärna till den om det är ok.

Jag ska se om jag hittar något om ditt hus i de arkiv jag har tillgång till. Annars kan det finnas något hos Ålems hembygdsförening. Om det är ett gammalt hus med koppling till en skola, så kan det finns något i Mönsterås Kommunalarkiv. Jag hör av mig.

Anonym sa...

Hallå hallå
Det är helt ok,och jag ska göra detsamma om din.
Har försökt med ålems hembygd.
dom har mycket men jag har inte hittat något om vårat hus.
Huset är ifrån -29 och någon överste-lärarinna ska tydligen bott och det byggdes för det ändamålet.
Sen såklart har ju Waldorf(om jag stavat rätt)bott här.
Ja ABBA:s Wardorf,men det var på
80-talet tror jag.
Há det så länge
//Thommy Johansson

Bert sa...

Aha, det är din kriminalroman som du nu ska publicera.

Jonny sa...

Bert: Nej, inte den här gången. Däremot är det inte otänkbart att den kan komma att få viss anknytning till det som hände på 1960-talet.

Anonym sa...

Låt mej gissa, mannen ifråga skulle rekgonosera över hur många lik som fanns i kommunens garderob...