3 maj 2010

Katapultstolen från flyghaveriet 1950 är återfunnen
























Katapultstolen från flyghaveriet vid Kronobäck 1950.

Flyghaveri 1950
Häromdagen skrev jag om ett dramatiskt flyghaveri som inträffade i vår bygd i juni 1950. Ett jaktflygplan vid Kalmar flygflottilj fick motorproblem varvid piloten tvingades skjuta ut sig med katapultstol och landa med fallskärm på Gårö. Flygplanet slog ner vid Kronobäck.

Katapultstolen spåras
Idag fick jag ett tips om att katapultstolen kunde finnas kvar vid Sjömålen - ett gammalt torp som ligger ett par hundra meter från planets nedslagsplats en liten bit från Kronobäck. Innehavare av Sjömålen visade sig vara Irene Eriksson, för många mönsteråsare känd från Irenes gatukök (se här), och hennes man Åke Eriksson. De var mycket välvilligt inställda, och jo då, nog hade de katapultstolen. Jag var varmt välkommen att se den.

Irene visar mig katapultstolen
Jag anländer till Sjömålen, ett torp med anor sedan 1600-talets slut, och får först se en fantastiskt vacker trädgård. Efter en stund blir jag hälsad välkommen av Irene som nu njuter av pensionärslivet efter 40 år vid Irenes gatukök vid Sjögatan i Mönsterås. Hon visar mig katapultstolen och jag tar några fotografier. När jag lyfter den känns den väldigt tung och det är svårt att förstå hur den kunde skjutas iväg när det begav sig. Krutladdningen måste ha varit kraftig och ryggraden måste ha tagit stryk.

Hur stolen hamnade vid Sjömålen
Efter en stund ansluter Irenes make Åke och berättar hur stolen kommit till Sjömålen. Katapultstolen hade först hamnat i vattnet mellan Gårö och Sjömålen, bärgats av en man från Gårö som fört den till utredarna vid Kronobäck.

- Sedan tog min morfar Oskar Holm hand om stolen, berättar Åke.

Svedda metallrester
Sedan har åren gått. I trädgården fanns även svedda metallrester från det störtade flygplanet.


Svedda metallrester från flygplanet.

Ibland är det förunderligt vart den historiska nyfikenheten kan leda en.

Varmt tack till Åke och Irene Eriksson som visade mig katapultstolen! Tack även till Bengt Ljungberg som gav mig tipset!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kommer ihåg att hela folkskolan cyklade ut till nedslagsplatsen där det fortfarande rykte. Var det inte en J21? Det kanske står i tidningstexten.

Jonny sa...

Intressant och roligt minne!