29 maj 2010

GIF bjöd hårt motstånd, men Långemåla vann derbyt


Derbyt mellan Långemåla och Mönsterås blev en spännande tillställning. Fler bilder från Långemåla IP återfinns efter artikeln.

Derbykänsla
Regnskuren slutade precis när jag kom fram till Långemåla och hemmafolket började genast prata med mig om matchen. Den roliga derbykänslan infann sig direkt.

GIF jobbade sig in i matchen
Långemåla började i ett snabbt tempo och GIF hamnade en bit ner på planen. Men efter den första anstormningen jobbade sig GIF in i matchen och hade en fin period där man var nära att bryta igenom Långemålas backlinje flera gånger. Dessutom hade "Marre" ett skott i bra läge som gick över. Ardi ordnade även en frispark åt GIF i farligt läge. Resultatet blev ett lurigt skott som målvakten tvingades boxa ut.

0-0 i halvtid
Långemåla hade också sina chanser och rullade ibland boll fint. I den 22:a minuten kom Långemåla i ett friläge, men GIFs målvakt Mattias Stenfeldt räddade fenomenalt. Halvlekens sista minuter tog Långemåla över lite igen, men 0-0 efter första halvlek var rättvist, även om 1-1 hade varit mer logiskt.

Långemåla tar ledningen
I andra halvlek började Långemåla i ett ursinnigt tempo igen. Långemåla var tunga på mitten där de ofta vann boll. Därigenom kunde de komma i snabba anfall. I den 53:e minuten lyckades till slut Långemåla rulla sig igenom GIFs försvarslinje och 1-0 var ett faktum.

Många kvitteringschanser för GIF
Spelet böljade sedan fram och tillbaka med flera chanser åt båda håll. Långemåla hade bland annat en boll i ribban. Men det var ändå GIF som tog över allt mer. Sista delen av matchen hade GIF bortåt 10 livsfarliga chanser i form av frilägen, nästan frilägen och farliga skott från bra positioner. Men som så ofta i år gick inte bollen in.

Oavgjort hade varit mer rättvist
Sett till matchen som helhet hade 1-1 varit ett rättvist resultat. Nu fick Långemåla istället göra 2-0 på övertid när GIF satsade allt framåt.

Man kan inte säga att Långemålas seger var orättvis. Det är bara att gratulera. Det var det bästa laget GIF har mött i år. Långemåla spelade med högt tempo och vann boll på mitten. Men GIF bjöd verkligen upp till kamp och hade förtjänat en poäng.

Backlinjen skötte sig bra
Problemet är inte att GIF släpper in ett mål mot Långemåla (det andra målet kan vi strunta i). Det är inte mycket mot ett topplag. Backlinjen skötte sig utmärkt, trots att Martin Johansson är skadad. Roberto Sjöö är ju inte särskilt snabb, men har ändå en viss pondus som jag gillar att se. I övrigt var både Ardi, Jimmy och Manfred bra.

Missade chanser
Nej, problemet är att man inte sätter de chanser man får. Jag räknade igår till 7-8 uppenbara livsfarliga målchanser och lika många nästan farliga chanser. Då ska det bli mål. Vad måltorkan sedan beror på vet jag inte. Vi har ju utmärkta yttermittfältare och forwards. Men man ska komma ihåg att det jag kallar frilägen ofta inte är ostörda, utan ganska stressade situationer med backar i närheten. Att tala om otur är väl som att svära i kyrkan. Nå, fortsätter man jobba så kommer målen.

Domaren
Domaren gjorde en godkänd insats, även om han blåste lite fördel Långemåla. Å andra sidan gav han inte Långemåla den straff de ville ha.

Trevlig idrottsplats
Långemåla IP var en mysig och trevlig idrottsplats som även hade en dansbana och en liten lekplats. Utmärkt att även ha barnen i åtanke. Någon korv blev det tyvärr inte igår, men kaffet smakade utmärkt. Publiken var trevlig, även om den ibland försökte psyka GIFs spelare med oljud. Men det får man ta när det är derby.

Läs även Mönsteråstränaren Zuhrijas referat. Och så här tyckte man i Långemåla.

Resultat och tips omgång 8
Inte heller den här veckan lyckades jag särskilt bra med mitt tips – 2 rätt av 6. Å andra sidan hade jag bara ett rätt förra veckan, så jag kan helt sanningsenligt använda ett av mina favorituttryck – ”uppåtgående trend”. För övrig tipsredovisning hänvisar jag till "Professorns blogg" där vi inom ett par dagar brukar få en utförlig tipsredovisning.

B.O.IF-Rödsle: 3-3.
Jag trodde Rödsle skulle lyckas vinna här, men oavgjort var ju ingen överraskning direkt.

Besa-Fågelfors: 1-5.
Fågelfors gjorde vad man skulle och vann, trots underläge i halvtid. Besa verkar inte klara av att hålla ledningar hela matcher.

Hjorted/Totebo-Ankarsrum: 3-1.
Här trodde jag på oavgjort, men Hjorted/Totebo är uppenbarligen på gång. Jag har ju tippat dem på övre halvan och nu är de på väg dit.

Ariel-FC Vimmerby: 3-5.
Ariel bjöd visst upp till kamp och ledde med 3-1, innan Vimmerby vände.

Långemåla IF –Mönsterås GoIF: 2-0.
Se ovan.

IK Tuna Södra- Överum: 1-0.
Jag trodde Överum hade brutit den negativa trenden, men Tuna fortsätter övertyga.

Ser man till tabellen som helhet, så finns det ju tre tydliga skikt. Vimmerby, Långemåla och kanske Ariel och Fågelfors i toppen. Sedan ett jämnt mittenskikt följt av ett par bottenlag. Om inga överraskningar sker snart, så är risken att tabellen cemnteras.


Vid idrottsplatsen fanns även en härlig dansbana.


En liten skyttebana förmodar jag.


Långemålas klubbstuga.


Långemåla tänker även på barnen. Utöver denna fina gamla nostalgiladdade rutschkana fanns en gungställning.


Fotbollsplanen inramas delvis av skog.


Lilla hytten vid ingången.

Inga kommentarer: