27 april 2010

Dämmans fyr - unika bilder
























Dämmans fyr stod färdig 1873 och var då den dyraste fyren hittills i Sverige. Fotot ovan visar hur Dämman såg ut innan man byggde om fyren 1904. Varken Kalmar Läns Museeum eller hembygdsforskare verkar ha känt till att det fanns två äldre foton på fyren. För många Mönsteråsare torde därför fotot ovan vara en nyhet. Se fler bilder efter artikeln.

Dämmans fyr från 1873
Dämmans fyr ligger mitt i Kalmarsund i Mönsterås kommun öster om Ödängla. Fyren uppfördes 1873 på ett naturligt grund och var den första stora bottenfasta fyren i Sverige. Fyrens nedre del är av granit som hämtats från Blå Jungfrun som ligger 11 sjömil norr om Dämman. Fyren var i drift fram till 1968 men är nu i privat ägo och har byggts om till hotell och restaurang. Den gamla fyren har ersatts av en fyr längre ut.

Handel och rederiverksamhet
Bakgrunden till fyren står att finna i 1800-talets utökade handel och rederiverksamhet. Redarna krävde säkra resor och ett sätt att slippa lotsar och att kunna segla även nattetid var att navigera efter fyrar.

Sveriges dyraste fyr
Som ett led av moderniseringen i Kalmar sund beslutade man på 1860-talet att markera grundet Dämman. Ett förslag om ett fyrskepp kom redan 1864, men ärendet drog ut på tiden och 1870 beslutade man om en riktig fyr istället. 1873 var fyren på plats och den 12 september tändes Dämman för första gången. Fyren hade kostat 250 000 kr att uppföra och var då Sveriges dittills dyraste fyr.

Hängtorn och unika gamla fotografier
Fyrtornet mätte 18 meter och hade tre våningar. Denna äldsta version av fyren skall även ha haft ett dekorerat hängtorn för lanternin. I en artikel som Kalmar Läns Museum skrev om Dämman hänvisar man emellertid bara till en gammal ritning, och man verkar inte ha sett några fotografier. Jag har nu funnit gamla foton som bekräftar att Dämman hade ett hängtorn (se ovan och nedan). Där fanns även ett rum för fyrpersonalen och en källare. Personalen kunde sova där ute några nätter i rad, men familjen bodde på Svartö. Eftersom Dämman är så litet grund kunde man inte bygga en fyrvaktarbostad, något som annars var brukligt. Fyrvaktarens bostad hamnade istället på Svartö. Denna lösning hade bara tillämpats på ytterligare en plats i Sverige.

Ombyggnation och i privat ägo
1904 byggde man delvis om fyren varvid hängtornet försvann. Då fick fyren det utseende den i stort sett har idag, även om privata ägare har byggt ut den. 1968 ersattes den gamla Dämman med en ny modern bottenfast automatiserad betongfyr en bit sydost om den gamla.

På 1990-talet sålde staten Dämman till en privatperson som gjorde om fyren till hotell och restaurang.


Ännu ett gammalt foto på Dämman från tiden före ombyggnationen 1904.


Dämman efter ombyggnationen. Fotot från 1920-talet.


Dämman på 1920-talet.




















Källor och litteratur
De två äldsta fotografierna av Dämman finns i AGA:s arkiv. Eftersom de fotografiska bilderna är äldre än 50 år ska de vara fria. De två senare fotografierna återfinns i Stranda Hembygdsförenings arkiv.

Dämman - en tre sidor lång utredning från Kalmar Läns Museum.

Den gamla fyren Dämman - Anton Sjöberg, i: Stranda 1976-1977. En sida.

9 kommentarer:

Björn Olsson sa...

Min morfar, Nils Aldén, var fyrmästare på Dämmans fyr. Jag tror att han var den siste fymästaren, efter han slutat där (för att bli fyrmästare på Långe Jan) så var det bara en fyrvaktare kvar.
En gång i tiden var även hans far fyrmästare på Dämman.
Kommer jag ihåg det rätt så bodde personalen på Dämman, när dom var i tjänst, när dom blev avbytta så tog dom båten till Svartö, alternativt gick över isen. När det var sådan väder att båt inte gick att använda och isen inte var säker, fick man vackert vara kvar på Dämman.
Min morfar hade fyrmästarbostad på Svartö, men bodde inne i köpingen, då min mormor inte ville bo så "ödsligt".
Någonstans har jag en tidningsartikel, med en intervju av Claus Kempe (har jag för mig)med min morfar, där finns ett foto på min morfar (samt någon mer tror jag) där dom spättar loss is från Dämman.
Man gjorde väderobservationer på Dämman för F12:s räkning. På slutet endast förbättrings och försämringsobservationer.
På vintern när nordanvinden förde med sig snöbyar, så var dessa försämringsobservationer guld värda, då man på F 12 visste att när det blev dålig sikt på Dämman så dröjde det inte länge förrän det inte var flygbart på F 12 i Kalmar.

Anonym sa...

Håkan Cedergren hade högt flygande planer för dämman,då han köpte den nån gång på 90-talet.Hur det sedan gått står väl skrivet i stjärnorna.Ska f.ö vara en flott fyr,säger dom som besökt den.

Jonny sa...

Tack för kommentarerna!
Björn: Mycket intressant! Ja, det gick att sova över där ute, men lotsverket köpte tomt på Svartö 1876 eftersom en hel familj inte kunde bo ute på Dämman. Egentligen borde man försöka sammanställa en lista på alla som jobbat på Dämman.

Jimmy: Ja, det kostar mycket att sova och äta där ute. Har inte koll på vem som äger stället nu.

Björn Olsson sa...

En lista på personalen som tjänstgjort på Dämman skulle vara väldigt intressant att få fram.
På Långe Jan finns det ett litet fyrmuseum,inrymt i en fd fyrvaktarbostad där man samlat namnen på det som tjänsgjort där, samt fotografier mm.
Min morfar berättade att det spökade på Dämman. För längesen hade en fyrvaktare hängt sig där ute och det skulle vara han som spökade. Det var en dörr som ständigt öppnade sig, trots att den var ordentligt stängd. Nu vet jag inte om morfar berättade detta som en spökhistoria, men jag tror inte det.

Tony sa...

http://www.waterhotel.com

Här finns flera pdf länkar + en powerpoint presentation av dämman idag.
Jag har varit och gått runt när det var nästan klart och bott ett antalnätter där på 80-talet så förändringen är ganska stor

Jonny sa...

Tack Tony! Lägger in den länken i artikeln senare idag.

Anonym sa...

Hej!
Håkan Cederberg är inte i livet längre (http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=3&placid_text=3&id=8950) så Dämmans öde står väl än mer skrivet i stjärnorna. Om familjen fortfarande äger stället vill säga.

Lina Forslund sa...

Hej!
Vad roligt att läsa det här och se de fina bilderna, jag har aldrig tidigare sett hur fyren såg ut förr i tiden. Min mormors mor föddes på Dämman år 1901, eftersom hennes far (John Vilhelm Karlberg) var fyrvaktare där. Dock blev jag förvånad att läsa att själva fyrvaktarbostaden låg på Svartö, då min mormor aldrig hört något angående det från sin mamma eller morfar. Enligt henne var det så att de faktiskt bodde på Dämman. Ett mysterium!

Jonny sa...

Lina: Det var roligt! De bodde ju i alla fall långa perioder ute på Dämman. Ibland var också vädret sådant att de inte kom därifrån som planerat. Har uppfattat det som att de alternerade mellan Dämman och Svartö/Mönsterås.