10 januari 2010

"Var väl beredd och gick med ovanlig sinnesstyrka och kristelig frimodighet döden till mötes."


Klicka för större format.

Slumpfynd kan vara intressanta. När jag gick igenom döds- och begravningsboken för Mönsterås församling hittade jag ovanstående notis från 6 februari 1828 där vi får veta följande om den döde (moderniserad översättning):

Olaus Petersson, f.d. sjöartillerist, ogift. Hade begått dråp höstmarknaden 1824 på Mönsterås, å kronolotsen Nils Petersson från Vållö. Var väl beredd och gick med ovanlig sinnesstyrka och kristelig frimodighet döden till mötes.

I högerspalten står det:
Avrättad genom halshuggning på Stranda härads (avrätt)plats.

Vid Nils Peterssons dödsnotis framgår det att han blivit slagen till döds på Mönsterås marknad och dött i en ålder av 30 år. Den avrättade Olaus var 25 år när han avrättades.

Notisen bekräftar att marknaderna ofta spårade ur med fylleslag och slagsmål. Ofta tog man in bortåt 30 extra poliser vid dessa tillställningar. Idag är det väl knappast någon konstapel alls som går runt vid marknaden.

Stranda härads avrättningsplats låg ungefär mitt på Kuggås.

7 kommentarer:

Ej Cp men realist sa...

Intressant att få reda på.
Hoppas att vi kan hitta mer sådant.

Bengt Turfors

Jonny sa...

Ja, det kan det nog bli.

Anonym sa...

Nils Petersson var en anfader till mig och tänk vilket hemskt öde han gick till mötes. Det var säkerligen också en mycket stor sorg för familjen att bära.

Nils hade 3 barn och varav den fjärde, en dotter, föddes endast några dagar efter hans död.

Jag undrar när ett mord av detta slaget ägde rum senast i lilla Mönsterås?

mvh Anton

Jonny sa...

Tack för din kommentar! Ja, man ska inte glömma vilken tragedi det egentligen var.

Bert sa...

Anton skrev:"Jag undrar när ett mord av detta slaget ägde rum senast i lilla Mönsterås"

I slutet av 1980-talet slogs och torrterades en äldre kvinna(Ebba) till döds i sitt hem på Storgatan här i Mönsterås.
Tyvärr fick gärningsmannen inte samma straff som din anfaders mördare.

Men det har varit ytterst nära att mord har begåtts senare än så, själv var jag nära att få sätta livet till påskhelgen år 2000. Gärningsmannen blev och är hjälte här i Mönsterås av denna anledning.

Peppe sa...

Tack och lov att du klarade dig
Bert.Vad hände med gärningsmannen?

Bert sa...

Gärningsmannen gick fri, han togs inte ens in på förhör.
När gärningsmannen två månader senare får veta att jag gjort en polisanmälan gör han själv en motanmälan.

Jag gör min anmälan samma dag som mordförsöket görs och kräver då att gärningsmannen ska tas in till arrestförvar. Detta mitt krav faller inte i god jord hos den Mönsteråspolis(Åke Enemark) som tog emot min anmälan. Han snutjävlen säger att de inte är tillräckligt många poliser (vid tillfället var det 4 st poliser i tjäns på stationen i Mönsterås) för ett sådant ingripande utan säger att det då krävs att piketstyrkan från Kalmar måste kallas in.

Detta mordförsök nämdes inte heller i pressen då jourhavande polis i Kalmar och jourhavande åklagaren för Götaland Solvig Ribberdal tillika vice riksåklagare enats om att detta mordförsök ska MÖRKAS.
Uppgiften om att mordförsöket mörkats får jag av en av de andra Mönsteråspoliserna när jag besöker polisstationen i Mönsterås veckan efter mordförsöket.

För övrigt så ansåg åklagaren (Jan Löngren)som handhade målet att inget brott hade begåtts som han ansåg att det svenska samhället hade någon anledning att beivra.
Däremot fick jag veta av skithögen till åklagare att det egentligen var jag som skulle åtalas, Jan Löngren ville dock inte gå in på vad för brott han ville åtala mig för. Av vad jag kunnde förstå så var det inte något brott begånget i samband med mordförsöket.