24 november 2009

Stora problem med fjärrvärmen i Mölstad – trasiga mätare, stora värmeförluster och dyrt

Trasiga mätare
Efter över ett års mindre strul med fjärrvärmemätaren som för några veckor sedan accelererade till totalhaveri, så fick jag igår hjälp av Mönsterås Bostäder och ett inhyrt datorgeni. Om jag inte hade legat på som jag gjort och skrivit på bloggen så undrar jag om något hade blivit gjort. Hur som helst så verkar det inte fungera fullt ut nu heller. Vattenförbrukningen registreras, men fjärrvärmen står på noll, trots att jag hade ett par element på under natten. Återstår att se när och om detta åtgärdas. Det är ju fjärrvärmen som verkligen kostar och som jag vill ha koll på.

Stora värmeförluster
Jag fick igår veta att fjärrvärmesystemet i radhusområdet i Mölstad lider av mycket stora värmeförluster på bortåt 30-40%. I ett tätbebyggt område borde det endast vara några få procent, en bra bit under 10%. Är det fel på mätarna eller har man slarvat någonstans? Jag är en teknisk nolla och förstår inte vad värmeförluster får för praktiska konsekvenser förutom att det förstås måste vara en jäkligt dålig affär för både MB och hyresgästerna. Men betyder det också att elementen blir kallare än de annars skulle ha varit?

Monopol och stora prisökningar på fjärrvärme
För övrigt måste man fråga sig om det var särskilt klokt att så naivt och hejdlöst binda upp sig vid fjärrvärme som Mönsterås kommun och Mönsterås Bostäder har gjort. Idag ser vi att priset för fjärrvärme har rusat i höjden nästan över allt, se exempelvis här. Fjärrvärmebolagen gör stora vinster och i vissa kommuner har priserna rusat upp med 60-70% de senaste åren.

Givetvis orsakas detta i första hand av det monopolsystem som råder i kombination med den fria prissättning som sossarna införde på elmarknaden 1996. Det orimliga i detta har nu medfört att man har börjat tala om en prisreglering.

Redan förra årsskiftet höjdes fjärrvärmepriset för oss hyresgäster. Och många fick flytta pga kostnaden. Jag befarar en än högre ökning vid nästa årsskifte, med motiveringen att fjärrvärmepriset i Mönsterås trots allt är relativt lågt jämfört med många andra kommuner, varför man nu måste kompensera.

Fjärrvärmen är en tickande bomb
Fjärrvärmesystemets införande i Mönsterås är ett projekt signerat Centern, Södra och Eon. Mönsterås Bostäder hakade på när renoveringarna skulle genomföras. Allt skulle bli så bra! Nu ser vi resultatet – monopol, skenande priser, stora värmeförluster och krånglande mätare som medför att kunderna inte kan ha koll på sin fortlöpande förbrukning. Fjärrvärmesystemet i Mönsterås är en tickande bomb och jag blir inte förvånad om det inom några år kommer att betraktas som en stor skandalsatsning.

Det är synd, för fjärrvärme kan(beroende på vad man använder) medföra vissa miljövinster om det ersätter oljeeldning. Men med värmeförluster på 40% kan miljövänligheten verkligen ifrågasättas.

Inga kommentarer: