8 november 2009

En gammal badplats mellan Hammarglo och Ödängla


En vacker badplats mellan Hammarglo och Ödängla.

Jag fick ett tips om att IOGT en gång hade en camping någonstans mellan Hammarglo och Ödängla. Således begav jag mig ut för att leta. Tyvärr lyckades jag inte hitta den. Kanske kan någon i läsekretsen ge en mer detaljerad beskrivning.

Däremot hittade jag en gammal badplats som jag inte kände till, även om den faktiskt visade sig vara markerad på Eniros kartor. Badplatsen, som ligger på vänster sida ungefär mittemot St. Sundsö, visade sig vara ganska intressant, så här kommer en liten fotodokumentation. Den mörka höstdagen gjorde min kamera i det närmaste funktionsoduglig. Men håll till godo.


En gammal parkeringsskylt möter besökaren.


En gammal skylt. Det mest intressanta är dock de två stolprören till höger. Har där varit en grind eller andra skyltar. Kanske gick man den vägen ner till badplatsen förr.


En gammal gungställning som ändå var i ganska fint skick.


Gamla bänkar som andas 1950- eller 1960-tal.


Ett utedass fanns det också.


Badplatsen ligger mellan Hammarglo och Ödängla.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Badplatsen heter varggården och används fortfarande, en liten idyll.
Trevlig blogg

Jonny sa...

Tack! Varggården låter ju nästan som något med anknytning till scouterna, IOGT etc. Men det var väl inte där som campingen låg. Hittade inga spår av camping där.

Björn Olsson sa...

Jag gick i simskola där en gång i tiden, min far var simskollärare där och i kronobäck ett par somrar. På den tiden var de simskola på Oknö, Varggården och Kronobäck.
Som jag kommer i håg det var det alltid rent, fint vaten i Varggården, men kallare än på Oknö.

Jonny sa...

Tack Björn! Det var en intressant berättelse!

Anonym sa...

Tror att det var MHF som hade en camping man svängde av mot Björnö sen låg den på vä sida.

Jonny sa...

Ok, tack! Ska åka dit vid tillfälle.

The Alex sa...

Hej, Jonny, va som sagt lite på fyllan efter två hårda veckors datbaskonverteringar utan sömn och mat så jag har inte vågat logga in på min mail :)

vågade inte hoppas på att du skulle ge dig ut och leta så snabbt .. annars hade jag gett dig den här länken :
spökcamping


annars har killarna i FARSTARS
fler bilder på sin sajt , lite björnö/mönsterås/björnökloster men ffa allt av spökcampingen .. under albumet Lunar Camp-09 ,

och ja det var en IOGT/NTO-camping, Morfar brukade berätta om hur man kunde höra skrålen där uppifrån : "DET GÅR VISST ATT HA ROLIGT UTAN SPRIT" .
jag var ofta där med min sommarkompis från björnö och spelade fotboll med nykterhetsbarnen (då förstod man inte hur illa det var ställt) så de hade fotbollsplan, en strand, flera stugor ...

idag är det som allt gått upp i rök finns inte ett spår . varken på internet eller på själva platsen, mer än kanske plågade eviga skrik av nyktra midsommarfirare... men det är FRUKTANSVÄRT vackert . såsom hela mönsterås skärgård, f, ö



mvh Alexander

"Our ghosts forever will walk these shorelines"

The Alex sa...

ok , nu fattar jag ...


apropå badplatsen i hammarglo så gick jag också i simmskola där sommaren 87 el 88 och medaljerne var legio !

vill minnas att jag var på helsida i Barometern under rubriken "Stockholmare lär sig simma" eller ngt slikt ...


www.FARSTARS.se

Lönnboms lilla röra sa...

Platsen heter Varggården eftersom där en gång lär ha funnits en palissad som gick tvärs över det smala näset. Tanken var att vargar inte skulle kunna ta sig ut till Ödängla. Det lär också ha funnits en varggrop i närheten, men den har jag aldrig sett.