19 oktober 2009

Mina amerikanska släktingar


Här ser vi den amerikanska släktgården "Renberg Farmhouse" i delstaten Iowa. På bilderna finns även Peter Larsson Renberg som emigrerade till Amerika 1865. Klicka på bilden för större format.

Släktingar i USA
Häromdagen fick jag en försändelse som visade att jag har flera hundra släktingar i USA. Jag har släktforskat sedan min ungdom, men aldrig följt upp vad som hände syskonen till mina förfäder.

Lars-Peter Jönssons barn
En av mina förfäder var Lars Peter Jönsson, bonde i Gränebo, Mönsterås socken, från 1840-talet. Tillsammans med sin hustru Kristina Maria Petersdotter fick han 6 barn. Dottern Anna Sofia är min anmoder. Sonen, Anna Sofias bror, Peter blir en av de tidiga amerikaemigranterna. 1865 lämnar han Mönsterås socken och åker över Atlanten.

Peter blir anfader till en stor släkt
I Amerika byter han efternamn till Renberg, gifter sig 1882 och får 13 barn, varav 12 når vuxen ålder. Peter Renberg slår sig ner i Boxholm i staten Iowa där jorden var relativt billig. Han grundlägger en gård som finns i släkten än idag. När han dör 1928 efterlämnar han en mycket stor släkt.

Fantastiskt nog fick jag foton som visar både Peter och ”Renberg Farmhouse”. I förteckningen finns också adresser och e-postadresser till många av mina släktingar.

Svenskarnas band till USA har förstås sina rötter i den omfattande emigrationen då över 1 miljon svenskar valde landet på andra sidan Atlanten.

3 kommentarer:

Bert sa...

Det måste kännas spännande med så många nya släktingar att forska om.
Det kanske är så att du har fler släktingar där över än här i Sverige vilket ger nya spännande öppningar om det är så att du tröttnar på Mönsteråsandan.

Min farfar som var stenhuggare emigrerade till USA i början av 1900-talet. Han var runt hela den Nord Amerikanska kontinenten, arbetande i huvudsak med väg och järnvägsbyggen men säkert en del andra arbeten också.
Kanske har man en hel drös med släktingar där borta då han säkert hann med både arbete och köttsliga förlustelser under de ca 20 år han var där över.
1924 seglade han ut från Seattle med destination England och vidare hem till svedala.

Jonny sa...

Jo, då, man vet ju aldrig. Finland är ju också ett alternativ, men då får det bli ett svenskspråkigt område.

Historien om din farfar är intressant. Inte helt ovanligt med återvändare, även om han stannade länge. Ibland kom de hem med en rejäl slant.

Bert sa...

Min farfar tjände nog bra med pengar där borta, men han hade inte speciellt mycket pengar med sig hem till Sverige. Av vad jag har förstått så var han en social typ som gillade uteliv så det mesta av pengarna försvann säkert till barägare och pokerspelare.
Han sägs ha varit en person som kunnde underhålla ett helt sällskap med lustigheter. Han ska vid sin vistelse i Holywood blivit erbjuden att vara med i en stumfilmsproduktion, kanske var det i en Buster Keaton eller Charli C film, ja man kan ju bara spekulera.
I vilket fall som helst, hade han inte åkt tillbaka till svedala så hade man ju inte existerat - ja, fan vet om man ska vara tacksam, för inte blev man född på The sunny side of the Street.