2 augusti 2009

De mystiska gravstenarna i skogen

Gravstenar i skogen?
Mitt ute i skogen på Ramsås marker i Ålems socken skulle det finnas ett par mystiska gravstenar. Jag fick tipset från Efva Löfberg, som också gav mig en bra vägbeskrivning.

Många spår efter människohem
När jag kommer till platsen där gravstenarna skall finnas ser jag mängder av odlingsrösen och en gammal gärdsgård som minner om sedan länge igenväxta åkrar. Ett körsbärsträd, smultron, hallon och nässlor vittnar också om att här har funnits människohem.


Det låg många gamla odlingsrösen i skogen där det tidigare varit åker.


Här har man staplat stenarna på en större sten. Något sådant har jag aldrig sett förut.


En gammal gärdsgård som konstigt nog inte fallit ihop helt än.


Plötsligt får jag syn på den gamla husgrunden där de två gravstenarna ligger. Men vad är det här för ett ställe egentligen?












Båtsmanstorpet Göketorp eller Skogslund
En titt i gamla handlingar får mig att tro att detta måste vara platsen för båtsmanstorpet Göketorp. Där bodde i gamla tider bygdens båtsman, ”Göken” kallad; en slags Rasken skulle man kunna säga, men till skillnad från Rasken tjänstgjorde båtsmannen ombord på ett fartyg. Den siste båtsmannen bör ha levat här under senare delen av 1800-talet. Sedan avvecklades det militära indelningsverket successivt och torpen övertogs med tiden av civila medborgare. Torpet döps sedermera om till Skogslund.

K.J. Söderberg och Augusta Söderberg
Jag närmar mig gravstenarna.













Förmodligen var de personer som namnges på gravstenarna civila som fått ta över det gamla båtsmanstorpet. På den ena gravstenen står det: KJ. Söderberg. Ramsås. * 18?1 + 1934. Vila i frid. På den andra står det Augusta Söderberg. Ramsås. * 1857 + 1930. Vila i frid.

Vilka var makarna Söderberg?
En titt i karthandlingar för Ramsås visar att makarna Söderberg 1912 köper byns gemensamma båtsmanstorp, numera kallat Skogslund för 650 kronor. Torpets mark omfattade ca 1,7 hektar= drygt 3 tunnland.
Av köpebrevet framgår att mannen är arbetare och heter Karl Johan Karlsson Söderberg.

Myter
Men hur har deras gravstenar hamnat där? Det uppstår alltid myter kring platser av det här slaget. Vissa påstår att de brann inne och så att säga begravdes på platsen. Men gravstenarna visar ju att de dog olika år, 1930 och 1934, så den teorin håller inte. En möjlighet är förstås att en av dem brann inne.

Andra säger att de bodde i torpet och dog naturligt, för att sedan begravas på platsen. Jag finner det dock högst osannolikt att människor fick begravas vid sina hus i Sverige på 1930-talet. Det där var nog strikt reglerat redan på den tiden.

Så här kan det ha gått till
Hur kan det då ha gått till? Jag gjorde lite sökningar på internet men hittade inget om Söderbergarna utöver det jag fann i köpebrevet. Ålemsboken gav inte heller något. En titt i församlingsböckerna skulle ge svaren, men jag har inte sådana tillgängliga just nu.

Tills vidare får vi väl nöja oss med en sannolik förklaring. Här kommer tesen. Makarna Söderberg levde som torpare vid det f.d. båtsmanstorpet Göketorp numera kallat Skogslund. 1930 dog Augusta och begravdes i vanlig ordning på Ålems kyrkogård. 1934 var det dags för mannen att lämna jordelivet. Även han begravdes på Ålems kyrkogård.

Åren gick och ingen brydde sig om att sköta deras gravar. Kanske hade de inga barn, eller så bodde de långt ifrån föräldrarnas gravplats. När kyrkogårdsförvaltningen såg att ingen skötte gravarna beslutades att stenarna skulle tas bort. Då räddade någon gravstenarna och placerade dem vid makarnas gamla hem. Jag var inte först med att framföra denna kyrkogårdsteori och jag tycker det är den mest sannolika teorin hittills.

Ändå lever myterna vidare och det finns dom som har fått lämna platsen i hast eftersom de sett och hört saker som blev för mycket för deras nerver.


Någon hade staplat lite ved på platsen.

Kanske kan någon av bloggens läsare lösa gåtan en gång för alla.
























För att ta sig till gravstenarna kör man till flygrakans norra del mellan Ålem och Mönsterås. Där svänger man västerut, för att sedan ta direkt till höger in på en grusväg. Efter en bit svänger man in på en skogsväg som man följer till sitt slut. Ungefär där inne i skogen är husgrunden och gravstenarna. Se rött kryss på kartan.

3 kommentarer:

tomasrj sa...

Jag kan inte lösa gåtan. Däremot tycker jag din teori om gravstenarna låter trovärdig. Kan nämna att på kyrkogården i Misterhult sparar man bortplockade stenar i en dal bakom kyrkogården. Där har man lagt ut stenarna i långa rader, sida vid sida. Det handlar om hundratals stenar. Skyltarna från gamla träkors skruvas upp på långa plankor. Det hela blir en spännande kulturskatt.

Jag vet inte hur andra kyrkor gör med stenarna från bortplockade gravar?

Jonny sa...

Tack för kommentar! Låter ju fint att Misterhult sparar stenarna. Vet inte hur det fungerar på andra håll.

Anonym sa...

Hej, råkade surfa in här och kunde inte släppa taget om vem dessa personer var…
Tyvärr har jag inte heller något svar på din egentliga fråga …och svårast med kyrkoarkiven är 1900 talet. Jag hade hoppats hitta några barn ..och kanske genom det få fram en tänkbar förklaring...resultatet är svagt. Amalia Augusta hade en dotter, född innan dom gifte sig och med okänd fader, några gemensamma barn har jag inte hittat då jag för tillfället inte har något abonnemang. Dock kan det väl vara bra om någon släktforskare stöter på personerna och hittar hit till din blogg, för det är fascinerande historia du har dokumenterat här.
Här följer mina fakta om vem dom var och var dom kom ifrån.

Dom blev vigda 1903 18/12 i Bäckebo.
Karlsson, Karl Johan, 18610204, Ramsås Ålems Fs
Andersson, Amalia Augusta, Torparedotter, 18570520, Abbetorp,Bäckebo (H)
Källa: Bäckebo E I:1, s. / 3

Amalia Augusta - Var Född 20/5 1857 i Abbetorp, Ryssby (H) Hennes Far; Tall, Anders (Eriksson) Mor;Isaksd., Kajsa Charl. 22 år vid Amaila Augustas födelse.

År 1890 folkräkning (ser det ut så här)
Isaksdotter, Kajsa Charlotta, Torpareenka, f. 1835 i Bäckebo (Kalmar län, Småland)
Änka, mor i familjen, Abbetorp., Bäckebo (Kalmar län, Småland)
Amalia Augusta, f. 1857 i Ryssby (Kalmar län, Småland)dotter.Ogift kvinna, barn i familjen
Abbetorp.Bäckebo (Kalmar län, Småland)

År 1898 (Har Amalia Augusta fått en oäkta dotter)
Far, (Ingen namnuppgift), Mor;Andersson, Amalia Augusta, Torparedotter, 18570520
Alice Amalia, Född 14/5 1898 Alice Amalia i Abbetorp, Bäckebo (H)

År 1900 (Folkräkning)
Amalia Augusta, f. 1857 i Ryssby (Kalmar län, Småland),dotter. Ogift kvinna, mor i familjen
Abbetorp Bäckebo (Kalmar län, Småland)
Alice Amalia, f. 1898 i Bäckebo (Kalmar län, Småland), h. oä. d.,Flicka, barn i familjen
Abbetorp, Bäckebo (Kalmar län, Småland)
(Även Amalias mor Kajsa Charlotta Isaksdotter, enka, bor där.)

För Carl Johan Carlsson ser det ut så här;
År 1880 lever han ensam på; Ålem Socknen skriven
År 1900, Carlsson, Carl Johan, Arbetare, f. 1861 i Ålem (Kalmar län, Småland),Ogift man, ensam i familjen, Ramsås N:o 1, Ålem (Kalmar län, Småland),Födelseort i källan: Ålem
Där finns ett par tre personer med efternamnet Söderberg (på Sveriges Dödskiva) födda i Ålem fs. Under den period man skulle kunna tänka sig att dom fick barn, Men utan tillgång till rätta arkiv avstår jag från att skriva ut rena chansningar. Har ju ingen aning om hur många Söderberg det fanns i Ålem fs under denna tid.
Hälsningar Anna