13 maj 2009

Stor majoritet vill se Mönsteråspolitiker som bloggar – en har redan börjat

Som Mönsteråsbloggen tidigare har uppmärksammat (här och här) är det få Mönsteråspolitiker som har valt bloggen som politiskt redskap. I många andra länskommuner bloggar politiker i betydligt högre utsträckning. Mot den bakgrunden gjorde jag en enkät, vars resultat idag redovisas. Stort tack till alla som deltagit!

Mönsteråspolitiker börjar blogga och flera är på gång
Låt mig dock först få konstatera att mina artiklar om detta, samt min fråga i ärendet på kommunens frågepanel, har gett konkreta resultat. Mönsteråsmoderaternas Eric Dicksson har meddelat mig att han inspirerad av detta har startat en ny blogg. Ni återfinner den i min lista över bloggar jag följer. Tomas Jonsson (V) är alltså inte längre ensam Mönsteråspolitiker som bloggar. Vidare har Socialdemokraternas och Miljöpartiets företrädare på frågepanelen svarat att de överväger att börja blogga.

Enkätens resultat – majoriteten vill se bloggande politiker
I enkäten frågade jag vad ni tycker om att få politiker bloggar i Mönsterås. Flera svarsalternativ var möjliga.

12 personer har svarat på enkäten.

2 personer (17%) har svarat att de tycker det är bra att politikerna inte bloggar. Båda har kryssat i argumentet att politikerna har viktigare saker att göra, samt att bloggandet kan riva ner gränsen till privatlivet. En av de två har även kryssat i att politikerna syns tillräckligt ändå, samt att bloggandet är en övergående trend.

10 personer (83%) har svarat att de tycker det är dåligt att politikerna inte bloggar. Här skiftar argumenten. Sju av de tio har kryssat i att politikerföraktet kan minska när vi får inblick i politikerns vardag. Sex tror att bloggandet är en bra metod för att få gehör för sin politik. Fem tror att bloggandet gynnar demokratin i allmänhet. Och fem har kryssat i att bloggandet är ett bra sätt att nå den yngre generationen.

Även om en stor majoritet delar min uppfattning att det är bra med bloggande politiker, så var det bara hälften av dem som delade mitt främsta argument att bloggandet är ett bra sätt att nå den yngre generationen.

------------------------------------------------------

Vardagsliv 1: Helgdramatik som inte redovisades på bloggen. Anteckning från i söndags: "Blindtarmsinflammationen är redan över, eller så var det njurgrus eller en sträckning. Idag eldar jag upp läkarboken för att slippa få kemisk lunginflammation."

Vardagsliv 2: Har klippt gräset och lyckats undvika klämskador av tredje graden, samt ryggskott. Segrarens lön - en iskall Coca Cola. Bonus för uteblivna medicinska kostnader - en Hoegaarden.

Vardagsliv 3: Melodifestivaltider. Här kommer mina favoriter sedan 1978 då mina minnen från spektaklet börjar. Orkar inte skriva ut titlarna. 1. Björn Skifs, 1978 (underskattad snubbe som parerar snyggt när han glömmer texten), 2. Kicki Danielsson, 1985 (härlig prestigelös människa), 3. Loa Falkman, 1990 (kom sist med denna underbara kalkon, men bjöd på ett pampigt uppträdande), 4. Garmarna, 1997 (folkpop som bäst från Emma och grabbarna), 5. Nordman, 2008 (orättvist utskälld historielektion).

Inga kommentarer: