17 april 2009

Vad har Mönsterås Kommun tänkt för Skiren?

Idyllen Skiren
Förra sommaren besökte vår familj den fantastiskt fina badplatsen Skiren någon mil norr om Finsjö i Mönsterås Kommun. Klart fint vatten, välskött och dessutom möjligheter att campa för 100 kr dygnet. Idealiskt för barnfamiljer och människor som vill ta det lugnt i vacker miljö. Betalning för camping sker till Mönsterås Kommun i efterhand. Se blogginlägg!

Ingen kommunal reklam för Skiren
Det här är säkert något som kommunen gör reklam för på hemsidan tänkte jag. Men ack nej! Jag hittade inte en rad om Skiren. Klickar man sig fram till rubriken campingar så nämns Oknö och Timmernabben, men inte Skiren trots att kommunen uppenbarligen tar betalt av campinggästerna (vid mitt besök var det tre tält). En ny kontroll idag på hemsidan visar att Skiren inte nämns med ett ord.

Tekniska Kontoret verkar inte vilja sköta Skiren
I ett kommunalt protokoll från april 2008 ifrågasätter kommunen om man överhuvudtaget skall ha camping vid Skiren och hur badplatsen skall skötas. Det verkar alltså som om man mest ser Skiren som en belastning. Är det därför man inte gör reklam för campingen och badplatsen? Följande står att läsa i protokollet:Tekniska kontoret aktualiserar frågan om kommunen överhuvudtaget ska tillåta husvagnsuppställning vid Skiren eller om platsen ska vara en ren badplats där camping är förbjuden? Om camping ska tillåtas; i vilken omfattning ska området skötas?

Fråga utan svar
Jag skrev och frågade Tekniska förvaltningen vad som ska hända med Skiren, men fick aldrig något svar. Nu ska jag ställa en fråga till kommunens Frågepanel så får vi se om jag får svar denna gång.

Inga kommentarer: